Matura 2023:
Zmiany w egzaminie maturalnym dla uczniów przystępujących do egzaminu w 2023 roku, wynikają z wprowadzonej w 2019 roku do szkół ponadpodstawowych nowej podstawy programowej. Uczniowie obecnych klas V technikum, IV liceum oraz II klasy branżowej szkoły II stopnia zobowiązani są wykazać się wiedzą i umiejętnościami zawartymi w tym dokumencie.

Zmiany w egzaminie maturalnym z języka angielskiego polegają na:

• wprowadzeniu nowych rodzajów zadań w tym zadań otwartych
• zmianie kryteriów oceny
• innym udziale procentowym sprawdzanych umiejętności
• poziom trudności

CZĘŚĆ PISEMNA

POZIOM PODSTAWOWY

Część pisemna ( 120 minut) gdzie maksymalnie można zdobyć 60 punktów, składa się z zadań sprawdzających:

• rozumienie ze słuchu: ok. 20 minut, liczba zadań 2-3 (15 pkt – 25 %)
• rozumienie tekstów pisanych 3-4 zadania, o większej różnorodność sprawdzanych umiejętności (20 pkt – 33 %)
• znajomość środków językowych, 2-3 zadania (13 pkt – 22 %)
• konstruowanie wypowiedzi pisemnej: tylko 1 zadanie jest to tekst użytkowy (list nieformalny, e-mail, wpis w blogu) z elementami opisu, relacjonowania, uzasadniania opinii, przedstawianie wad i zalet różnych rozwiązań i poglądów. (12 pkt – 20 %). Wypowiedź ma zawierać od 100 do 150 słów, wypowiedź zawierająca 60 słów i mniej jest oceniana tylko w kryterium treści.

KRYTERIA OCENIANIA WYPOWIEDZI PISEMNEJ

Treść: 0-5 pkt Spójność i logika: 0-2 pkt Zakres środków językowych: 0-3 pkt Poprawność 0-2 pkt

Aby otrzymać 5 punktów w kryterium treści należy poruszyć i rozwinąć 4 podane w poleceniu elementy.
Przykład zadania : Uczestniczyłeś(-aś) w międzynarodowej wymianie w Londynie.
Napisz list do kolegi z Anglii, w którym:

– opiszesz rodzinę, u której mieszkałeś(-aś)
– zrelacjonujesz wydarzenie, które szczególnie utkwiło Ci w pamięci
– przedstawisz wady i zalety tego wyjazdu
– zaproponujesz wspólne wakacje w wybranym przez Ciebie miejscu i uzasadnisz swój wybór.

TYPY ZADAŃ MATURALNYCH
Zadania zamknięte:
• wielokrotny wybór,
• dobieranie

Zadania otwarte:

• W części - rozumienie ze słuchu to:
zdania lub tekst z lukami, odpowiedzi na pytania, dokańczanie zdań
• W części - rozumienie tekstów pisanych to:
zdania lub tekst z lukami, mediacja, odpowiedzi na pytania
• W części - znajomość środków językowych, gdzie zadania oparte są na tekście lub na zdaniach to: zadanie z lukami, transformacje, słowotwórstwo, tłumaczenia, gramatykalizacja, set leksykalny, reagowanie językowe:
✓ test luk/zadanie z lukami uzupełnianie luk odpowiednią formą leksykalną i/lub gramatyczną podanych wyrazów
✓ słowotwórstwo -uzupełnianie luk w tekście jednym słowem utworzonym od podanego wyrazu
✓ gramatykalizacja -uzupełnianie zdań odpowiednią formą wyrazów podanych w nawiasach
✓ set leksykalny oparty na trzech zdaniach, które należy uzupełnić jednym tym samym wyrazem, pasującym do luk we wszystkich trzech zdaniach
✓ tłumaczenie fragmentów zdań
✓ parafraza/transformacja zdań ze słowem kluczem lub bez słowa klucza
✓ reagowanie językowe - do zdania wyjściowego należy dobrać właściwą reakcję z podanych trzech.

POZIOM ROZSZERZONY

Część pisemna ( 150 minut) gdzie maksymalnie można zdobyć 60 punktów, składa się z zadań sprawdzających:

• Rozumienie ze słuchu 15 punktów (25%)
• Rozumienie tekstów pisanych 18 punktów (30%)
• Znajomość środków językowych 14 punktów (23%)
• Wypowiedź pisemna 13 punktów (22%) tylko jedno zadanie do wyboru trzy typy wypowiedzi: rozprawka, artykuł, list formalny

KRYTERIA OCENIANIA WYPOWIEDZI PISEMNEJ

Treść: 0-5 pkt
Spójność i logika: 0-2 pkt
Zakres środków językowych: 0-3 pkt
Poprawność 0-3 pkt

Wypowiedź pisemna ma zawierać od 200 do 250 słów, za wypowiedź pisemną zawierającą 160 lub mniej słów przyznaje się 0 punktów za zakres i poprawność środków językowych. W arkuszu egzaminacyjnym uczeń będzie miał do wyboru jeden temat z dwóch podanych.
Typy zadań w arkuszu na poziomie rozszerzonym są takie same jak na poziomie podstawowym tylko teksty są dużo trudniejsze.
Aby dobrze zdać maturę na poziomie podstawowym uczeń będzie musiał wykazać się znajomością języka na poziomie B1+/B2, natomiast na poziomie rozszerzonym na poziomie B2+/C1. Dużo większy nacisk jest położony na zasób środków językowych, uczeń musi wykazać się szeroką znajomością słownictwa i struktur gramatycznych. Będzie to również miało swoje odbicie w zadaniach ze słuchu i czytania, gdzie teksty na poziomie podstawowym będą w dużej mierze autentyczne lub minimalnie adaptowane na potrzeby egzaminu, natomiast na poziomie rozszerzonym będą to teksty autentyczne.
Od roku 2023 zadania otwarte pojawią się na obydwu poziomach w częściach sprawdzających wszystkie kompetencje językowe, czyli słuchanie, czytanie, oraz znajomość słownictwa i gramatyki. Zarówno w zadaniach ze słuchu jak i z czytania można spodziewać się zadań z wpisywaniem brakujących informacji w luki lub udzielaniem krótkich odpowiedzi na pytania dotyczące wysłuchanego lub przeczytanego tekstu, które zastępują proste zadania zamknięte typu prawda/fałsz.

CZĘŚĆ USTNA

Część ustna bez określania poziomu to obowiązkowy egzamin maturalny. Przystępują do niego osoby zdające maturę na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym i otrzymują takie same zestawy z zadaniami. CKE nie zmieniła formuły egzaminu w stosunku do lat poprzednich:

• przed komisją zdający odpowiada sam,
• egzamin rozpoczyna się od rozmowy wstępnej, która nie jest oceniania,
• zdający otrzymuje trzy zadania (rozmowa z odgrywaniem roli, opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania, wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na dwa pytania),
• za egzamin można uzyskać maksymalnie 30 punktów, z czego 18 punktów za sprawność komunikacyjną, a 12 punktów za zakres i poprawność środków leksykalno-gramatycznych, wymowę i płynność wypowiedzi.

Na zadanie pierwsze są przewidziane 4 minuty na zadanie drugie 3 minuty, natomiast na zadanie trzecie uczeń ma 5 minut. Cały egzamin trwa 15 minut.
Więcej informacji można znaleźć w informatorze maturalnym na stronie CKE.

Kliknij tutaj (https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2023/Informatory/Informator_EM2023_jezyk_angielski.pdf)

żeby uzyskać więcej informacji na temat Matury 2023 z oficjalnej strony CKE.

Opracowała: Agnieszka Strzelec